tisdag 16 maj 2017

Att förändra detaljer

Var ute på ett kustpass igår. Det var en fantastiskt fin vårkväll med behagliga vindar. Körde traditionellt spinnfiske fram till skymning och testade sedan med microhäckla i mörkret. Två händelser under passet fick mig att förändra lite detaljer.

Jag hade två näbbgäddeföljare som var och stötte på draget, en Viking Herring, utan att nappa. På samma drag hade jag även ett hugg precis intill klippkanten men fisken krokades aldrig. En stund senare kom ett nytt likadant hugg, den här gången krokad fisk och det visade sig vara torsk. Glädjande nog verkar torsken successivt återhämta sig på västkusten. Hur som haver så var denna torsk på tok för liten för att ta upp och i stort sett all fisk jag får återutsätts. Dessa två händelser föranledde lite förändringar idag. Vid spinnfiske från kusten har jag fastnat för att använda Viking Herring. Draget säljs normalt med trekrok och endast en fjäderring.

Jag satte på ytterligare en fjäderring på två av dragen och bytte ut trekroken till en enkelkrok i storlek 2/0. På ytterligare ett drag knöt jag på garn för att testa om det funkar för näbbgädda.




Återstår att se hur detta fungerar men det är intressant att pröva sig fram och dra sina egna slutsatser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar