lördag 13 maj 2017

Art #36

Igår eftermiddag kom en förfrågan från Daniel som undrade om jag var sugen på att hänga med honom och en polare för att försöka ta björkna, en art vi saknar. JA!

I förmiddags begav vi oss iväg. Först en sväng in i butik för att köpa fiskekort. Synd att inte det går att lösa via mobilen överallt men bara att åka och fixa. På vägen till ån för dagen regnade det lite smått men inget  som störde nämnvärt. Väl på plats var det till en början uppehåll men sedan regnade det konstant. Tyvärr är väder-apparna inte fullt pålitliga men regnställ var nedpackat så det var bara att dra på sig.

Jag började med att fylla min feederkorg med mäsket som bestod av krillkung, lite tillsatt ströbröd och majs. Kroken agnades även den med majs. Det dröjde inte länge innan quiver-tipen började röra på sig och snart hade jag fisk krokad. Roligt nog visade det sig vara en liten björkna, målet uppnått! Art 36 säkrad.

 

Det fortsatte att nappa och gemensamt var att fisken tog nära botten. Dennis flötmetade initialt och Daniel som kör fluga fick prova sig fram för att komma nära botten. Alla fick björknor och jag fick även en rätt fin mört. All fisk för min del tagen på majs.

 
 

Eftersom alla hade fått vad vi ville så åkte vi till en annan del av ån för att försöka på färna. Jag och Dennis gick bet medan Daniel tog en fin färna på fluga. Jag (miss)lyckades däremot ta årets första gädda, på bottenmetad mask. Jag blev minst sagt förvånad då det inte ens gav utslag på quiver-tipen men jag tyckte att det varit lugnt ett tag så ville kolla betet. Gäddan hade svalt kroken djupt men jag lyckades lossa den och den simmade piggt vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar