måndag 22 maj 2017

Art #37 och #38

Drog iväg till kusten idag och testade Viking Herring-draget med garn som krok. Tillsammans med det körde jag en Pattegrisen som upphängare. Inte en näbbgädda i sikte men en mini-öring tog upphängaren.

Det var ett segt spinnfiske men framåt kvällen var det dags att ändra målart. Jag tog mig ut mot lite djupare vatten och gjorde i ordning en microhäckla. Senast jag testade så gav det inte något. Strax innan 22 small det dock på en firre relativt nära klippan. Art 37 var ett faktum, sill.

 

Jag var givetvis nöjd med detta. Målarten för kvällen klar. Jag bestämde mig dock för att köra lite snabb spaning på grundare vatten eftersom jag hade packat med lite räkor också. Ganska så omgående såg jag vad jag tror är rötsimpa men bara sekunder senare ser jag något långsmalt med ett mönster som får mig att le, tejstefisk! Riggade snabbt om till litet metetackel och tänkte att det fanns inget att förlora. Till min förvåning så var tejstefisken inte alls särskilt skygg utan visade omgående intresse för den lilla räkbiten. Fisken sög i sig betet, två sekunder senare lyfte jag och där satt den! Art 38, tejstefisk!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar