tisdag 23 augusti 2022

Morgonstund har gift i mund

På måndagens morgon rullade en buss full av medarbetare ner mot Tylösand. Det vankades personalkonferens. När andra tänker menlösa aktiviteter som bad så tänker jag givetvis fiske. För den som inte vet ligger Tylösand precis vid havet. Med anledning av ett digert program samt middag på kvällen bestämde jag mig för att köra ett morgonpass. Jag vaknade en kvart innan klockan skulle ringa (kl. 4.45 - hög gubbfaktor) och klev upp utan problem. Traskade sedan en kort bit till fiskepositionen.


   
Fjärsing - Sveriges giftigaste fisk


På första utkastet högg en fisk. Jag hade mina föraningar och mycket riktigt satt en fjärsing på kroken. Denna fjärsing klev av strax innan jag skulle lyfta upp den. Kort därefter tyckte jag mig höra någon närma sig och såg en mink. Den hade kanske känt lukten av min påse med räkor? Den var inte särskilt skygg och jag fick jaga iväg den. Såg den sedan simma och hämta en krabba under en sten. Därefter försvann den. 




Detta följdes av en period utan fiskkontakter. Efter en stund kom ett nytt utfall mot min räkagnade krok. Fisken var krokad och än en gång var det en fjärsing. Denna fjärsing satt ordentligt krokad och efter att ha fotat den trixade jag loss den lite försiktigt. Någon mer fisk blev det inte men en mycket bra start på dagen.


2 kommentarer:

  1. Fjärsingen är, åtminstone på din fina bild, en vacker fisk. Det må tyckas vara ovidkommande men mitt förhållningssätt till fisket är att jag gläds mer över en vacker än över en tung fisk. Vägt min fångst har jag inte gjort de senaste 40 (?) åren och mätt den bara när det gällt att respektera max/minimimått. Fotograferar den gör jag sällan men tittar på den (och njuter) gör jag alltid.

    Grattis till en fin fångst och tack för en intressant blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter sunt! Jag väger väldigt sällan fisk med. Misstänker jag att det kan vara ett personbästa så kan det bli vägning och mätning men man får alltid ha i åtanke att fisken inte trivs ovan vatten (om man nu inte avlivat den i syfte att äta).

      Tack och dito!

      Radera