tisdag 30 augusti 2022

Artfiskedag!

Under gårdagen (måndag) gick tiden fruktansvärt långsamt. Det brukar den göra inför en heldag med fiske, vilket dagen (tisdag) bjöd på. Jag och min kusin Jesper hade bokat in en heldag med fiske och fokus var på att försöka få nya arter, primärt till honom. Vi började dagen vid Gullmarsfjorden där mängder med öring jagade, de ville dock inte hugga. Jesper fick det som vi väntade oss, torsk och vitling i miniformat. Han hann få en lite roligare fångst, en sandskädda, innan vi begav oss vidare. Vid nästa stopp spanade vi efter sjustrålig smörbult men såg inga. Vi rullade vidare in till Lysekil. I Lysekil testade vi ett flertal ställen där nästan samtliga var invaderade av vitling och enstaka småtorsk. På de flesta ställen räckte det att släppa ned betet och inom loppet av högst fem sekunder var en vitling på. Hoppet fanns om att få en kolja men vem vet hur många vitlingar som skulle passeras innan dess? Vi lyckades på ett ställe att få även skärsnultra, berggylta och blågylta. Efter att ha fiskat fram till ungefär kl. 13 var det dags för lunch.



Bullen pilsnerkorv med bacononst på


Vi bytte ställe kort därefter och fann äntligen stora mängder sjustrålig smörbult. Det skulle dock visa sig att de var mer svårtrugade än väntat. Efter en stunds fiskande lyckas dock Jesper kroka en fisk och hans art nummer 39 var säkrad.




Vi prövade ett gäng platser inom samma område och fick bland annat lite större berggylta, oerhört vackra och stridbara fiskar. Vi rörde på oss i området och fiskade av olika platser. Samtidigt som jag drillade vad jag trodde var makrill (det var en gråsej i lite bättre format) så frågar Jesper mig om han har fått en skärsnultra. Jag ropar att han får visa mig den och jag ser direkt de där fantastiska blå färgerna som en grässnultra har. Han har fått en grässnultra! Ny art igen, nummer 40 var säkrad.




Vid det här laget var vi rätt möra då vi hade fiskat från ca. 7 till 17. Vi körde på ytterligare en timme men nöjde oss sedan. Underbar fiskedag!






2 kommentarer:

  1. Är Gullmarn Sveriges artfiskevatten Nr 1?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle definitivt säga att det är det. Tyvärr har det de senaste åren varit svårare att bedriva ett vettigt landfiske efter olika arter då det kryllar av mindre vitling och torsk. Tyvärr överlever inte alltid torskarna och det känns ruttet att fortsätta fiska då.

      Radera