måndag 17 augusti 2020

Semester i Ramsvik

 Spenderade större delen av vecka 33 i Ramsvik, Bohuslän, tillsammans med familjen och några vänner med familj. Det kan ju låta som en fiskesemester av rang men i vanlig ordning när det är familjen man reser med så blir det mindre fiske än önskat. Vi var några som en dag hyrde båt några timmar och fiskade. Tyvärr var det bara att fisket var katastrofalt. Överallt var det småvitling, vare sig man fiskade grunt eller på 17 meter. Vi fiskade av klippväggar vilka ser ut som optimala platser för gylta men här fanns bara vitling, enstaka stensnultra och svart smörbult. Det förekom en hel del köttfiskare vid campingens brygga (flera som man lärde känna igen) och där drogs en del makrill men bara smått såvitt jag kunde se. De flesta av dem metade och terroriserades också av småvitling som tog staggen de metade med. Den roligaste fångsten vistelsen bjöd på var då en oerhört vacker skärsnultra glupskt knep betet före vitling och stensnultror då jag metade från bryggan en kort stund.




På grund av full fart på dagarna och att jag är så förbannat kvällstrött orkade jag bara hålla mig vaken och lysa en kväll. Förberedd med tångräkor och pungräkor hade jag hoppats att hitta någon kul ny art. Dessvärre såg jag bara enorma mängder krabbor, räkor och ströfiskar som sannolikt var torsk eller vitling. Glädjeämnet för kvällen var de stora mängder ål jag fick se. Det var väldigt gott om ål och några av dem skyggade varken för lampan eller när jag vadade nära dem. Otroligt häftiga fiskar! Tyvärr blir inte bilder så värst bra i vattnet men det var en fin upplevelse att få se så många ålar.





Fisket kan dessvärre inte sägas ha varit någon höjdare som sagt. Några dagar innan denna resa avverkades även ett pass på Marstrand. Fick inget skoj förutom en berggylta som åtminstone pressade lite på den lätta utrustningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar