måndag 3 augusti 2020

Art 59!

Jag är varken religiös, skrockfull eller tror på tomten. Men ibland är ett tecken helt enkelt ett tecken. Eftersom det i lördags äntligen blev en ny art till listan var jag vid gott mod under söndagen. På väg hem från Ica Maxi hörde jag Lionel Ritchies låt "All Night Long" på radion. Den låten var en intern grej för många år sedan mellan mig och några kompisar som fiskade mycket ihop. Jag tolkade det som ett tecken att det var läge att se till att testa en idé jag haft ett tag. När man kör ut mot Marstrand finns där en hamn strax innan Instön. För lite mer än ett år sedan var vi där med familjen för ett kort fiskepass. Min son var då såpass liten att det var roligare att kasta sten i vattnet än att fiska. Jag hann ändå siktfiska upp ett gäng smörbultar som jag helt enkelt inte hade tid att studera närmre. Med tanke på botten har jag ändå känt att det kan vara ett ställe för lerstubb, den enda "enklare" stubben jag saknar på artlistan. Så jag gjorde slag i saken och tog med min son och lockade honom med krabbfiske vilket var populärt dagen innan.

Väl framme vid hamnen kunde jag snabbt konstatera att siktdjupet var sämre än senast. Jag såg knappt botten och har lärt mig att lerstubb gärna finns på väldigt grunt vatten. Det här kändes inte hoppfullt. Efter att ha spanat en stund bestämde jag att vi fick leta efter något annat ställe. Vi körde vidare till Instön och spanade. Här fann jag vad jag sökte, grunt vatten med lerig botten. Dessutom fanns typiska krabbställen nära. Såg ett gäng små fiskar cirkulera vilket såg fint ut. Fiskade upp några och gjorde som så många gånger förr, konsulterade expertis. Jag har haft väldigt svårt att se skillnad på vad som är en extremt liten svart smörbult och olika stubbar. Nu, med facit i hand, känns det lättare men när art-Hasse konstaterade att jag dragit upp lerstubb fick jag jubla. Min son tjatade hål i huvudet på mig under fisket (hans krabbfiskeintresse varade i max 5 sekunder) så det var rätt skönt att packa ihop. Vi hann dessutom fånga två krabbor som tillsammans med stubben fick friheten åter. Riktigt gött med art 59 - lerstubb. 

Det hade varit kul att komma upp i 60 i år och den bästa chansen är nog tånglake tror jag. Den förbannade j*vla fjärsingen lär jag inte få i år heller. Surt. Men kul med två nya arter i år. Ett tag kändes det som att jag skulle nolla. 



2 kommentarer: