söndag 2 augusti 2020

ÄNTLIGEN! Art 58!

Artfisket har i år varit riktigt dåligt. Det har förvisso blivit väldigt få riktade satsningar men det som har blivit har gått uselt. Gjorde ett försök efter fjärsing i Halmstad men hade usla vindförutsättningar. Lärdomen är: gör ingen satsning om väderförhållandena är kassa.

Igår var vi, familjen, med mina systrar och deras familjer i Varberg för att bada. Ja barnen alltså. Vi vuxna badade inte mycket. Som väl var hade vi bestämt att vi skulle fiska efter krabbor i en närliggande hamn med. Medan jag gjorde i ordning barnens krabbspön såg jag tobis i hamnen. Helvete! När allt var ordnat, inklusive mitt eget pimpelspö med strl. 26-krok, var tobisen så klart borta. De återkom några gånger men var då utom räckhåll för mig. Typiskt artfisket 2020 med andra ord. Vandrade runt och spanade och såg ett stim med fisk som stod en bit ovanför botten. De såg ut som sjustrålig smörbult brukar göra och jag fiskade på dem för skojs skull. Det dröjde bara några sekunder innan en tog min krok som agnats med en pytteliten räkbit. Upp kom en fisk som jag blev väldigt glad att se. Den var nämligen genomskinlig så började misstänka klarbult. Fotade den och återutsatte. Gick runt och spanade efter tobis men kom som sagt aldrig åt dem. Gick tillbaka till slut och drog upp en klarbult till. Det var busenkelt. Lustigt, när man läser och jämför t.ex. med art-Patriks beskrivning av jakten på klarbult. Så blev det dags för att ungarna skulle ha glass. Jag konsulterade artexpertis samt jämförde bilder på klarbult från 50-klubbens arkiv. Japp, det var klarbult. Äntligen en ny art och den första nya för året. Riktigt skoj! Välbehövligt.


2 kommentarer: