onsdag 27 maj 2020

Covid-19 och VAB-fiske

Vi tar och klargör det direkt - jag har inte drabbats av Covid-19. Men Covid-19 har drabbat hela jävla samhället vilket innebär att den tänkta braxensatsningen jag skrev om i början av mars inte har blivit av. Tack och lov går det i alla fall bra att ta sig ut och fiska även om antalet pass inte varit extremt många i år.

De senaste dagarna har min son varit snuvig vilket under nuvarande omständigheter innebär att han absolut inte får vara på förskolan. I det slags semikarantänläget man varit i under några dagar har psyket brutits ned kraftigt. Vad göra då? Fiska, så klart. Sonen är nu 3 år så jag har gett mig fan på att det är dags att försöka få till lite fiske tillsammans. I söndags begav vi oss till Torslanda för lite bryggmete i en hamn. Stället är för mig välkänt och trots ganska hårda vindar erbjöds relativt skyddat läge där man kunde få lite siktfiske. Förväntningarna var mycket lågt ställda. Max 5 minuter utgick jag från att det skulle hålla. Det slutade dock i succé får man säga då det höll i lite mer än en halvtimme!

Idag gjorde vi en ny fisketripp och denna gång till en brygga i Göteborg. Även denna gång hade jag förberett med fika för att hålla alla nöjda så länge som möjligt. Och tamigfan, det höll i en timme! Vi hann dessutom få upp fyra olika arter på denna tid: svart smörbult, svartmunnad smörbult, rötsimpa och torsk. Riktigt lyckat. Det kommer bli mer fiske med sonen framöver. Har man tur kanske det landar i att bli ett intresse framöver.




1 kommentar: