söndag 8 mars 2020

Om braxensatsningen, del 1


Morn. Hade tänkt sticka ut och meta lite idag men när jag vaknade och gjorde en sista kik på vädret så hade tyvärr vindarna ökat. Med byvindar på upp till 18 m/s och prognos för regn minskade suget. Med tanke på vattenflöden var det inte heller att tänka på att åka längre upp vid älven idag. Det går ändå åt rätt håll nu. Snart kommer fisket vara igång. Så det blev kaffe i soffan och lite fiskefilosoferande istället. I senaste inlägget nämnde jag en kommande satsning efter braxen vilket är vad jag tänkte skriva om.

Den aktuella sjön är en värmländsk tämligen stor och djup sjö som ingår i Dalslands kanals vattensystem. Sjön är näringsfattig och det är sällsynt med vegetationstäta strandkanter. Jag har metat ett antal gånger i sjön och enbart fått abborre, mört och benlöja vilka det samtliga finns gott om i sjön. Det ska sägas att majoriteten av dessa metepass har varit utan att mäska upp en plats. Jag har hört att det ska finnas ett bestånd av sutare men aldrig fått någon. Vad som triggade tanken till den kommande satsningen är dock inte sutare utan det faktum att jag såg en braxen då vi badade förra sommaren. Det är ändå något förvånande att man aldrig fått en braxen tidigare men nu vet jag att arten finns i sjön i alla fall. Av någon anledning blev jag därför väldigt motiverad till att genomföra en satsning efter arten i sjön då det känns som en rolig utmaning. Misstänker att det inte kryllar av arten här och därför känns det lite tilltalande. Svärföräldrarna bor på gångavstånd till sjön vilket är en faktor som underlättar. Planen är att göra en ordentlig satsning efter braxen någon gång från mitten/slutet av april – maj. Av tidigare erfarenhet tycker jag att fiske efter braxen kan vara hett från mars och framåt i rinnande vatten men att det brukar vara långsammare i sjöar. Därav kan det vara värt att vänta lite längre in på våren.

Braxen kan man ju fånga på många sorters beten men det som ställer till det något är den stora förekomsten av både mört och abborre. Mask är ett superbt bete men jag tror knappast att betet får vara i fred. Majs är ett bete som exkluderar abborren men mörten är kvar som problem. Förvisso kan man alltid agna med 3-4 majskorn för att det förhoppningsvis ska få bort småmört åtminstone. Jag hade tänkt ha igång två spön där två olika beten testas. Det andra betesalternativet som övervägs är räka. Räka kan dock också ge frekventa och störande pill från mört. Vet inte om det känns optimalt. Jag har ingen erfarenhet av boilies men kanske skulle det kunna vara något? Kräver boilies att man kör ex. hair rig eller kan en boilie används som bete direkt på kroken med?

Jag tänker att jag ska använda mig av rester av den påse sutarkung som jag har kvar. Det funkar fint även på braxen vet jag av tidigare erfarenhet. Alternativt kanske det skulle vara intressant att slänga ihop två olika mäsk till respektive bete för att även kunna jämföra dem? Ett egenkomponerat mäsk skulle då kunna bestå av ströbröd, räkbitar (om räka är betet som används), curry och något sött.

Förutsättningarna är att jag, i bästa fall, har 2-3 morgnar på mig. Vi har sällan möjlighet att stanna längre än så i Värmland. Så det gäller att förhoppningsvis optimera möjligheterna till succé på dessa dagar. Av tidigare erfarenhet tycker jag inte att braxen brukar vara svår att mäska till en plats, men då har jag inte erfarenhet av denna typ av näringsfattig sjö. Tidigare erfarenhet baseras på rinnande vatten eller mindre och näringsrika sjöar.

Det skulle vara kul med lite åsikter/synpunkter på det här. Vad kan göras för att optimera chanserna?

1 kommentar:

  1. Ett dyrt men mycket effektivt sätt att få braxen på har jag :D Gör rejäla mäskningar. Blanda hönsfoder, säckar om 20 kilo köpes för 150:- på närmsta lantmännen eller granngården. Du blandar en 8 liters spann med en påse braxmäsk, vatten, och en påse skalade räkor med skalet och stjärtarna för sig inblandat i allt. Gör detta ett par dagar i förväg och sen sätter du dig med bottenmete och räkstjärtar. Mörten får vara stor om den ska ta, abborren tar oftast inte och braxen älskar det, jag brukar även ha med lite majs så jag kör helst en kombo majs, mask och räkastjärt på samma krok.

    SvaraRadera