fredag 26 april 2019

Ingen hämtgurka!

Hämtgurka är ett begrepp som jag har hört i lite olika sammanhang och åsyftar såvitt jag vet något enkelt som man bara hämtar hem. Vad har det med fiske att göra?

Jo, igår begav jag mig till ett relativt välkänt ställe där fiskarten nors går att finna så här års eftersom de leker. Norsen ska ju tydligen lukta gurka sägs det. Jag har ingen aning för jag har aldrig fått någon och kan redan nu avslöja (du har nog redan förstått det) att det blev ingen igår heller. Jag har varit lite dålig med bilder på bloggen det senaste men att fota från avstånd i mörker med en mobilkamera ger rätt meningslösa bilder. Men satiken vilket skådespel jag fick se igår. Det fullkomligt kokade av nors på plats så jag satte igång att fiska så snart mörkret lagt sig. Körde med en hemmagjord häckla med två flugor och en enkelkrok agnad med mask. Norsen var inte det minsta intresserad. Jag fiskade på hundratals individer men hade inte ett pet på grejerna. På vägen dit hade jag byggt upp en viss förhoppning men försökte sansa den då jag tänkte på art-Patriks jakt efter samma art och alla de försök som krävdes. Men kanske ändå? Nej, norsen sket fullständigt i mina grejer. Det var två till på plats som håvade fisk och djävulen vad fisk det var. Vackert skådespel att få bevittna även om det så klart hade varit roligare att få kröna kvällen med årets första nya art.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar