tisdag 9 april 2019

Behovet av snabb framgång och exponering i sociala medier

Så här års dyker de upp, de stora dasslocken till piggvarar. När vindarna lugnar sig så kan man lita på att ett gäng fiskare laddar upp bilder på piggvarar av rejäl kaliber. Och med exponeringen kommer den givna följdfrågan från många: ”Var fick du den?”


Jag vill väldigt klart förtydliga att jag inte riktar kritik mot de duktiga och många gånger mycket dedikerade fiskare, ofta artfiskare, som fångar piggvarar. Men jag blir äcklad av hur folk ska ha reda på var fisken fångades. Man är inte ett dugg intresserad av att försöka ta reda på något genom egna erfarenheter, försök och ofta misslyckanden. Ofta kommer frågan i Facebook-grupper där alltså flera hundra, ibland tusen, kan läsa var en imponerande fångst tagits. Vad händer om fångstplatsen avslöjas? Ja räkna med att du inte får ha ditt fiske i fred. Räkna med att folk vill ha sin bild till Instagram och Facebook. Ibland undrar jag om de överhuvudtaget hinner njuta av fisket? Själv blir jag allt mer restriktiv vad gäller att lägga ut bilder eller dela information. Jag har många gånger fått ovärdeliga tips i jakten på nya arter av andra fiskare. Men dessa tips har förmedlats av andra i förtroende. Och då ska det förtroendet förvaltas väl.


Att exponera sin framgång i sociala medier verkar ha blivit mångfaldigt viktigare än att upptäcka nytt, att njuta av naturen (och slippa människor) samt att lära av de dåliga passen. För egen del försöker jag mer och mer att avveckla mitt sociala medier-användande. Det är inte så att det enbart är av ondo, absolut inte. Jag har haft och har intressanta utbyten med andra fiskare. Men att avveckla behovet av exponering av framgång jobbar jag med för egen del. För er få stackare som läser bloggen eller följer med på Instagram hoppas jag innerligt att den avsikten ska märkas av. I år har jag fiskat 8 pass varav 7 av dem gett noll utdelning. Det går att leva med. Varje pass har varit väldigt välgörande. Jag har mycket medvetet valt att avstå från alla former av tävlingar och dylikt då det inte sporrar mig, snarare skapar ångest. Glöm inte att njuta av fisket och naturupplevelsen. Och glöm för satiken inte kaffet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar