fredag 13 oktober 2017

Premiär för LRF! (Light Rock Fishing)

För ungefär två veckor sedan knappade jag hem en beställning från Skottland. Jag hade bestämt mig för att pröva Light Rock Fishing. I korthet innebär det ett mycket lätt fiske med små artificiella beten efter mindre fisk och kan utföras vid såväl kusten som andra vatten. För mer ingående texter om metoden hänvisar jag till http://www.fisheco.se/blogg/lrf/. Det finns även en väldigt trevlig Facebook-grupp för den som är intresserad. Sök upp "Light Rock Fishing Sverige".

Jag beställde hem några jigghuvuden i viktklasserna 2-3 gram samt bete i form av isome-maskar. Alltså artificiella maskliknande beten som luktar. Men de stinker inte som en del andra beten utan luktar helt okej.




Premiärpasset förlades till Saltholmen. Så här såg det ut då jag tacklat:



Med facit i hand skulle jag vilja ha haft lite tjockare maskar. De jag beställde var "small". Som synes på bilden var det inte helt lätt att få dem att sitta bra på kroken, i alla fall inte som en traditionell jigg.

Fisket var rätt så trögt men i början hittade jag ett stim med gråsej. Några fick syna bryggan innan de åkte tillbaka igen, kul start. Resten av dagen var segfiskad men en fin dag. Utrustningen jag körde var ett UL-set med en tunn flätlina på rullen. 

Fisket den dagen gick sådär men LRF kommer det bli mer av. Det passar alldeles ypperligt då det finns gott om fisk på västkusten, bara att de som man oftast kommer i kontakt med från land är små.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar