torsdag 13 juli 2017

Närmar mig målsättningen 50!

Artfisket har gått rätt så bra i år. Nu var det inte särskilt länge sedan jag skrev en halvårsrapport men faktum är att flera av arterna som då i skrivande stund inte var klara har avklarats sedan dess. Återblickar än en gång på denna text där avklarade arter är strukna:

God sannolikhet att lyckas

- Elritsa - Jag vet minst två vatten där jag skulle kunna ta den. Bör kunna ske rätt enkelt med en liten mask- eller maggottagnad krok.

- Karp - Dessa finns i ett gäng vatten inom Gula kortet-området. Små exemplar i (vad som verkar) vara stort antal finns i ett specifikt vatten dit jag absolut ska söka mig.

- Guldfisk - Har jag haft på kroken men den lossnade. Därefter ville bara rudor hugga på betet, vare sig det var mask eller bröd.

- Fjärsing - Bör gå att ta relativt enkelt. Jag har en plats att utgå från och med ett räkagnat bottenmete lär det gå vägen.

- Sik - Februariförsöken har inte gett något. Året är dock inte långt gånget och det finns bra chans på sik även senare under året.

- Oxsimpa - En art som inte verkar så vanlig i Göteborg men som bör gå att kunna ta vid fiske norrut eller söderut.


Bedöms svårare att ta

- Asp - Inget vatten i min närhet men med lite tur kanske det finns chans på asp då jag besöker en polare som bor nära vatten som håller denna magnifika cyprinidpredator.

- Färna - Ingen jätteovanlig fisk men förutsätter att jag reser en bit. Får se hur många ordentliga försök som hinns med.

- Röding - Det blir en fjällfisketripp och då kanske jag kan ta en röding. Detta hänger helt enkelt på hur lyckat fisket i fjällen blir.

- Björkna - Har i alla fall två olika positioner som jag tror kan ge önskat resultat. Det hänger väl mest på hur många gånger jag hinner med att testa.


Det finns självklart fler arter som det säkerligen kommer ges chans på under året. Nålfiskarna behöver jag dock förfina min teknik för. Har endast sandstubb av stubbarna så där finns säkert chans att ta ytterligare någon.

---

Utöver de uppräknade arterna som är strukna så har jag tagit:

Sill

Tejstefisk

Lake

Storspigg

---

Nuvarande antal arter är alltså 45. Endast 5 kvar till målet att ta 50 arter! Några nya målarter som jag tror kan ta mig till 50 är:

Småspigg - Jag har fiskat en gång efter dem men fick till slut ge upp då det inte funkade med 22-krok. Nu har jag både 30-krok samt Tanago att tillgå i min arsenal så det ska nog kunna gå.

Stäm - Har aldrig försökt men vet ett ställe där det ska finnas rätt god chans på dem.

Grässnultra - Uppåt Bohuslän finns de och bör inte vara jättesvåra (eller?).

Fjärsing - Samma som föregående.

Nors - Det här är kanske lite optimistiskt att tro på men jag ska pröva att ta nors på mikrohäckla från båt. Vi åker idag upp till Dalsland för två veckors semester hos svärföräldrarna. Gäller bara att lura svärfar att skifta fokus från abborre till nors. ;)

Bergsimpa - Den ska finnas i Dalslandssjöarna. Så även stensimpan dock så här får det bli lite nattlig spaning med lampan och hoppas att jag hittar rätt simpart om jag finner dem.

---

Har du tips på andra arter som du tror att jag kan ta eller tips gällande målarterna så tar jag tacksamt emot det. Kommentera gärna i sådana fall. Om du inte vill skriva det i kommentarsfältet så hojta till bara så tar vi det via e-post istället. Sketfeske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar