onsdag 5 juli 2017

Äntligen! Ny art avbockad.

Jag och brorsan styrde bilen söderut för mete i en å. Prognosen sade regn på förmiddagen och sedan sol så vi åkte inte väldans tidigt utan ville låta regnet passera. Väl framme så fick vi oss en skur ändå men regnkläder var givetvis nedpackat. Vi slängde ut varsitt bottenmete och hade omgående aktivitet på betet som till en början var räka. Efter en inspektion kunde vi konstatera en agntjuv kort efter utkast. Brorsan slängde åter ut och vrålade att han hade napp direkt på utkast. En grann färna fick syna håven.

 

Jag gratulerade till en fin fisk och ville självklart också ta en eftersom jag inte hade färna på artlistan. Det var bara att dänga ut igen men bortsett från några försiktiga pet så hände inte mycket mer på denna plats. Jag frestade med lite bröd på ytan längs med strömmen men det vara bara småfisk som var framme. Till slut hittade jag lite fisk som ville äta bröd. Jag prövade frilinefiske och fick till slut min färna jag med. Dock inte riktigt av samma fina kaliber som brorsan men en ny art är en ny art.

 
 

Såg även en del mindre fisk som jag ville undersöka vad det var. I med en maskagnad krok i storlek 22. Benlöja visade det sig. Ingen ny art men kul att utöka dagens fångstlista.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar