fredag 23 december 2016

Nytt år, nya utmaningar!

Med ett nytt år annalkande så väntar också nya utmaningar. För min del tänker jag specifikt på artjakten och att försöka komma över 50-strecket. I skrivande stund har jag 33 svenska arter på listan och 2016 var ett bra år. Närmast i tiden hoppas jag att kunna ha lite framgång med sik och lake. Den senare har länge varit min nemesis. Jag har försökt flera gånger men bara fått braxen och gädda istället, om det överhuvudtaget har nappat.

Sik tror jag kan finnas rätt så hyfsade chanser att få i Göteborg nu under vintern. Helst vill jag ta den på bottenmete men om det, som en blixt från klar himmel, skulle bli ”riktig” vinter får jag ta till pimpel. Laken då? Tja, problemet är att jag inte har någon bra plats i närheten som jag känner till. Kanske någon som vill ha sällskap?

När vi närmar oss mars månad så kommer det att dra igång på lite bredare front. Sjurygg hoppas jag kunna ta då till att börja med. När sommaren så småningom närmar sig kommer utbudet också att öka. Jag tror att det kommer bli en majoritet kust-/havsfiske även kommande år vilket inte är så konstigt. Artrikedomen på vissa håll tilltalar enormt.


Önskar dig som läsare en fröjdefull jul och ett gott nytt år, om vi inte hörs innan dess.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar