fredag 18 november 2016

Fredagsmys

Regnet öser ned i skrivande stund och vindarna är stundtals rätt hårda idag. Det blir inget fiske denna dag men ändå lite fredagsmys i form av tackeltillverkning. Av lite diverse grejer från mina fiskeboxar har jag tillverkat ett tackel som jag ska testa vid fiske efter lake.




Nylonlina 0.45
Lekande och beteslås strl. 8
Ålpingla
Jigghuvud 25 g
Toby 7 g
Toby 10 g
Lyspärlor

Jag har tagit bort kroken på två mindre Tobys som ändå bara legat och varit oanvända länge. Efter att ha knutit på beteslåset på tafsen har jag sedan fört ned två lyspärlor vilka också fyller en skyddande funktion för knuten till beteslåset. Efter det har jag en ålbjällra där jag kapade av fästet som man ska använda till spötoppen. Över det hänger då de två Toby-dragen. Jag tänkte använda en 25-grams jiggskalle och på den trä på en räka. Tacklet ska dunkas mot botten och genom att både bjällran avger ljud samt det två dragen dunkar mot varandra ska detta förhoppningsvis trigga laken till hugg. Metoden med att agna en jiggkrok med räka har jag sett på ett Youtube-klipp då det var två svenskar som isfiskade. Tanken är inte att använda detta från is då pålitlig sådan knappast kan ingå i förväntningarna på en västsvensk vinter. Jag kommer först och främst att testa där jag kommer åt djupa partier i vatten som håller lake. Det färdiga tacklet blev så här:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar