torsdag 3 november 2016

NEJ! Men trots allt ett ljus i mörkret

Planen för dagen var glasklar: jobba, ut och gå med polaren och sedan fiska. Allt var som upplagt för en spännande kväll med pannlampan i jakt på nya arter. I tisdags var jag på min tilltänkta fiskeplats och "scoutade" som jag kallar det. En annan beteckning kanske skulle kunna vara regoknisera, det vill säga att göra en spaning i förväg för att se om det verkar intressant. I tisdags såg jag fisk på plats så suget var stort. När arbetsdagen var utförd var jag vid gott mod. Natten hade varit kall, på minussidan till och med. Solen hade varit framme hela dagen så förutsättningarna såg fina ut. Väder-apparna visade inget oroväckande utan prognosen sade noll nederbörd och svaga vindar. Väl ut på promenaden (en lönnfet herre kan behöva det emellanåt) så började det falla mycket små mängder snö. Visst, lite oroad blir man väl men det verkade inte vara någon fara. Så fel jag skulle ha. En stund senare ökade snöfallet och höll i sig så länge. I skrivande stund snöar det ännu och även om det inte är några mängder just nu så fick passet skjutas fram.

ELÄNDE, kort och gott. Väl hemmavid hade jag fått ett tjockt kuvert. Jag började ana att det kanske var någon undersökning, exempelvis SIFO. När jag öppnade blev jag både lättad och glad:


Det här blir trevlig lektyr under vinterperioden. Om, jag säger OM, för väder-apparna lovar skitväder imorgon, men om vädret är bättre så ger jag mig ut då istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar