måndag 17 april 2023

Årets satsning(ar) inom barnfisket

Sporrad av Herman (läs gärna den utmärkta bloggen http://oldschoolsportfishing.blogspot.com/) så ska jag lite kort beskriva vad som är tänkt att bli fiskesatsningarna 2023 tillsammans med min snart sexåriga son (och eventuellt någon kusin eller kompis). Sportfiskarna har, som jag tidigare nämnt, kommit på den briljanta idén att barn kan satsa på att få fiskemärken (OBS, kräver familjemedlemskap i Sportfiskarna). Det hela går ut på att barnet ska fånga ett exemplar av någon av de fiskarter som finns som fiskemärken, man skickar sedan ett foto till Sportfiskarna och får i belöning ett fiskemärke (pin). Kul grej som har gjort våra gemensamma fisken betydligt trevligare. På bilden nedan syns de tillgängliga fiskemärkena i nuläget.


I år lägger jag målsättningen lågt och hoppas på att sonen ska ta ett nytt märke. Det finns goda chanser på fler men tänker att det är bra att vara realistisk (vissa skulle kalla mig pessimistisk). Gyltamärket är ett (relativt) nytt märke och det tänker jag att vi kör en satsning på om drygt någon månad. Jag har även förhoppningar om att i år lösa gäddan. Avsikten är även att ta sig ut på lite kustmete framåt sommaren och med lite flyt (barns tålamod är fruktansvärt kort!) kanske någon av öring, näbbgädda eller makrill dyker upp.


5 kommentarer:

  1. Får bli lite jakt på såna här också. Skall skicka in ett gäng anmälningar strax, dottern fick ju näbbgädda som sin första art vilket är lite coolt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg precis att regnbåge var löst, gött. Tar gärna emot tips på något ställe där man kan fiska regnbåge som lämpar sig för ett barns extremt korta tålamod.

      Näbbgädda är en fräck art som första! Om inte annat kan det ju vara riktigt lurigt att lyckas kroka dem och få upp dem.

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Litet tidigt för makrill men såväl havsöring som näbbisar lär nappa just nu. Varför det inte finns gylta- och snultramärken (sällsynt lämpliga arter för juniorfiske) får väl förbundet svara på. Eller åtgärda. Men varför är ni inte ute?

    SvaraRadera
  3. Har varit inne i en hyperhektisk period jobbmässigt vilket kröntes med en konferens på Island förra veckan. Det är fiske spikat till kommande helg!

    SvaraRadera