tisdag 27 september 2022

Fiskehelg

Föregående helg spenderas i stora drag i fiskets tecken. Efter att ha haft en period utan något fiske var det välgörande att komma iväg. Jag och två kusiner spenderade stora delar av lördagen och söndagen i Bohuslän och fiskade på lite olika destinationer. Man kan säga att vi hade viss tur med vädrets makter då vindarna var väldigt milda. Dock regnade det ganska kraftigt under delar av lördagen. Vi var ändå vid gott mod och när regnet lättade steg stämningen. Båda kusinerna, som numera är dedikerade artfiskare, kunde ganska tidigt in på lördagen säkra varsin ny art:



Bergstubb


På nästa destination säkra den ena kusinen nästa nya art, grässnultra (hans äldre bror har redan tagit den). Så långt var det väldigt lyckat. Vi hade ett roligt fiske och det kom upp både stridbara berggyltor samt en relativt stor torsk (sanningen är den att allt över 15 cm räknas numera som stort, vilket så klart är oerhört sorgligt). 



Grässnultra


Även jag fick en grässnultra, mitt livs andra, vilket var en kul fångst. Det är svårt att inte bli tagen av både grässnultrornas och skärsnultrornas skönhet.



Skärsnultra


Vi spenderade hela kvällen och en bit in på natten med att fiska. Den ena kusinen fick upp en av de arter som vi alla tre hade som målart, koljan. Tyvärr var denna kolja den enda som kom upp bland oändliga mängder småvitling och småtorsk. På natten fick jag syn på en riktigt fin tunga men tyvärr var fisken totalt ointresserad av mitt bete. Sammantaget en väldigt trevlig tur och kul med nya arter för kusinerna. För egen del fortsätter artfisket 2022 att gå dåligt.








6 kommentarer:

  1. Oändliga mängder småtorsk? Det är ju helt fantastiskt underbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och nej. Det kan tolkas som att torskbeståndet återhämtar sig, jag hoppas att det är ett tecken på det. Å andra sidan så är fisket (bottenmete) i Gullmarsfjorden inte alls vad det var för några år sedan. Då kunde man få en stor variation i arter och det var den stora charmen och spänningen med fisket. I dagsläget får man nästan bara småtorsk och småvitling. Torsken verkar dessvärre vara mer känslig än vitlingen då det tyvärr blir ett gäng som inte klarar sig efter att ha krokats och följt med upp till ytan. Framtiden får väl helt enkelt utvisa hur den här tendensen, som pågått i sisådär 3-4 år, utvecklar sig. Förutsättningarna som föreligger nu kanske är mer av ett normaltillstånd?

      Radera
    2. Jag har de senaste åren haft tillfälle att fiska (sporadiskt) i bla Lysekil och Skalhamn och då fått flera hyggliga torskar. Det har varit sk krabbtorsk och jag har tolkat detta som att fredningen i Gullmarn fått fart på etableringen av ett kustnära bestånd. Men det är naturligtvis mest en gissning/förhoppning...

      Radera
    3. Intressant! I trakterna kring Skalhamn har även jag och andra jag fiskat med fått enstaka hyggliga torskar. Sorgligt nog är en hygglig torsk allt som är större än 20 cm men de har verkligen bjudit upp till kamp på lätt utrustning. Noterbart är dock att vi inte fått någon torsk av detta format i själva Gullmarsfjorden. Men som du säger, fredningen där kan säkert ha effekt på den torsk som rör sig i närheten av fjorden med.

      Radera
  2. Med hyggliga torskar menar jag fisk över kilot. Över tre kallar jag stort.

    SvaraRadera