torsdag 5 maj 2022

En kort uppdatering efter inlägget "Ännu en negativ sida av vattenkraften"

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg betitlat "Ännu en negativ sida av vattenkraften". Se inlägget för bakgrund. Jag kontaktade då Sportfiskarna Värmland och fick svar tämligen snabbt av en trevlig och engagerad person. Denna person rekommenderade mig att gå vidare med ärendet till Länsstyrelsen som är den myndighet som kan avgöra om något felaktigt har begåtts vad gäller vattenregleringen i sjösystemet. Jag kontaktade då givetvis Länsstyrelsen Värmland omgående genom den e-postadress som finns angiven för kontakt på deras hemsida. Det förefaller sig vara tämligen lämpligt att kontakta dem genom e-post när man ämnar bifoga ett antal bilder för att styrka sina iakttagelser. Från Länsstyrelsen Värmland har det varit knäpptyst. Jag valde häromdagen att kontakta dem via Facebook och fick då instruktioner om att höra av mig till en enhet benämnd "Vattenskydd" vid sagda länsstyrelse. Jag kontaktade ansvarig person under gårdagen. Återstår att se om man får något svar. I min enfald tänkte jag att en myndighet lämpligen bör stå till medborgarnas förfogande.

1 kommentar:

  1. Bra jobbat! Fler borde bry sig, dvs inte bara klaga när de ser saker som är fel utan också agera. Till exempel när man stöter på brott mot strandskyddet. Upp med mobilen och plåta och maila sedan till länsstyrelsen. Vill/ids du gräva vidare i ditt fall så finns det någonstans en vattendom (som är offentlig handling). Gräv fram den så ser du vad som gäller.

    SvaraRadera