fredag 27 augusti 2021

Art 62!

Befinner mig hos en vän i Skåne och hade inte ens tänkt ta med fiskeprylar ner. Då min vän nämnde en tripp till Kåseberga så packade jag spö, rulle och mikrohäckla (och några ting till, självfallet). Vi var i Kåseberga idag på förmiddagen och efter några få kast hade jag fiskkänning. Tappade en tobis vilket är surt som fan men samtidigt ger hopp. Ytterligare några kast så kom en tobis upp. Kruxet var att den satt i gälen vilket KAN innebära att den var felkrokad redan initialt. Surt som f! Kände direkt att den här fisken kan jag inte räkna även om den skulle kunna ha krokats i munnen och sedan sprattlat sig loss och fastnat i gälen.

Det var bara att ta nya tag och kort därefter nappade det igen men sill denna gång. Kollade väldigt noga men nej tyvärr, vanlig sill. Några kast senare så känner jag fisk och nu kommer en rättkrokad tobis upp. Satan så gött! Fisken studeras och fotas. Jag kan inte på rak arm artidentifiera den men ser tänder och har ett vagt minne om att det innebär tobiskung. Får kort därefter ytterligare en vilket följs av några sillar (vanlig sill igen). Får på en tyngre fisk som jag får upp till ytan och då släpper. Såg ut som torsk. När vi lägger ner är jag toknöjd. Jag hade inte ens tänkt fiska men nu är art 62 säkrad. Jag tar en snabbtitt i appen Fisknyckeln som bekräftar att det är tobiskung som är art 62. Underbart!







2 kommentarer:

  1. Grattis! Snart kommer fjärsingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hoppas kunna göra någon mer riktad satsning innan det blir kyligt i vattnet.

      Radera