onsdag 17 juni 2020

Värmland: ingen braxen men personbästa på abborre

En kort rapport av metet lyder att braxen uteblivit. Mängder av benlöja, mört och abborre har kommit upp. Det här har i korthet gett lite nya tanker inför kommande semester.

Däremot har jag haft annat fantastiskt mete. Igår drog jag, svärfar och min son till hamnen för att först meta upp betesfisk. Det var ganska snabbt avklarat och nästa steg var nu att försöka på de större abborrarna. Det började nappa ganska omgående men trots att jag väntade med mothugg ett par sekunder innebar det i bästa fall att känna fisken i andra änden enbart någon sekund innan den släppte. Detta mönster upprepade sig ett antal gånger och frustrationen ökade. Fick till slut på ett nytt hugg och denna gång lät jag flötet sjunka ännu mer än tidigare. Satte mothugget och kände lite tyngd i andra änden. Tänkte direkt att det här var en gädda för den skakade på ett typiskt gäddmanér. När jag väl såg fisken hann jag bli ganska nervös. Måtte den inte släppa. Fick som tur var god assistans med håvning av svärfar och en riktigt grov abborrkluns var fångad. Ett nytt personbästa för mig på 1436 gram och 47 centimeter. En makalös fisk jag aldrig tidigare fått något i närheten av.


2 kommentarer:

  1. Verkligen en fantastisk fisk!! Riktigt kul och välförtjänt! Stort grattis!

    SvaraRadera