lördag 15 september 2018

Grov invasiv jäkel

Begav mig imorse till Eriksberg för lite avkopplingsmete. Metoden för dagen var vertikalt bottenmete från kajer och bryggor. Körde med UL-spö. Det började ganska trögt men så gick jag till en plats som har levererat förr. Intressant att notera är att under det kallare halvåret har jag bara fått rötsimpa på samma plats men nu verkar den svartmunnade smörbulten dominera. Första fisken upp var en riktigt grov svartmunnad smörbult, den största jag någonsin fått. En riktig tjockis:








Fortsatte fiska av området utan kontakt vilket gjorde att jag traskade vidare. Testade stället där jag fick svartmunnad smörbult för första gången men där var tvärdött. Traskade vidare till ytterligare ett ställe som i början av sommaren var helt dött. Fiskade på en stund och kände till slut kontakt med fisk. Det var svartmunnad smörbult igen. Intressant nog så hittade jag ett ställe där jag släppte på exakt samma yta flera gånger. Fick fem svartmunnade smörbultar här samt en skrubbskädda. Hade även abborre som attackerade och följde sänket upp till ytan. Allt på ett och samma ställe, fascinerande. Det var uppenbart att fisken uppehöll sig på just den här ytan idag. Lurade upp en svart smörbult på slutet innan det var dags att bege sig hemåt.






Samtliga fiskar tog på djup om minst två meter. Då jag fiskade grundare hände inget. En högst amatörmässig gissning men kan det bero på skarven? Såg några stycken som dök här och där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar