söndag 19 februari 2017

Artreflektioner och mål för 2017

Har inte så värst mycket nytt att rapportera sedan sist. Helgen efter det senaste blogginlägget körde jag ytterligare ett pass efter sik i älven som inte gav något. Den här helgen har det inte blivit något fiske men däremot en riktigt härlig vandring i Vättlefjäll. Vättlefjäll kryllar av sjöar och tjärnar och givetvis blev jag nyfiken på att läsa om dem. Gula guiden gav väl inte några speciellt spännande förhoppningar men kanske blir det att testa lite fiske efter sutare här till sommaren.

Fiskesuget är dock skyhögt, som vanligt. Så här års känns det svårt att genomföra några speciella satsningar i närheten. Det verkar i alla fall som att vädret och vindarna ska vara rätt snälla på tisdag så jag tänkte bege mig ut till en eller två positioner och spana lite.


I nuläget har jag fångat 33 svenska arter på min lista. Några målarter för 2017 som jag saknar på listan:

God sannolikhet att lyckas

- Elritsa - Jag vet minst två vatten där jag skulle kunna ta den. Bör kunna ske rätt enkelt med en liten mask- eller maggottagnad krok.

- Karp - Dessa finns i ett gäng vatten inom Gula kortet-området. Små exemplar i (vad som verkar) vara stort antal finns i ett specifikt vatten dit jag absolut ska söka mig.

- Guldfisk - Har jag haft på kroken men den lossnade. Därefter ville bara rudor hugga på betet, vare sig det var mask eller bröd.

- Fjärsing - Bör gå att ta relativt enkelt. Jag har en plats att utgå från och med ett räkagnat bottenmete lär det gå vägen.

- Sik - Februariförsöken har inte gett något. Året är dock inte långt gånget och det finns bra chans på sik även senare under året.

- Oxsimpa - En art som inte verkar så vanlig i Göteborg men som bör gå att kunna ta vid fiske norrut eller söderut.


Bedöms svårare att ta 

- Asp - Inget vatten i min närhet men med lite tur kanske det finns chans på asp då jag besöker en polare som bor nära vatten som håller denna magnifika cyprinidpredator.

- Färna - Ingen jätteovanlig fisk men förutsätter att jag reser en bit. Får se hur många ordentliga försök som hinns med.

- Röding - Det blir en fjällfisketripp och då kanske jag kan ta en röding. Detta hänger helt enkelt på hur lyckat fisket i fjällen blir.

- Björkna - Har i alla fall två olika positioner som jag tror kan ge önskat resultat. Det hänger väl mest på hur många gånger jag hinner med att testa.


Det finns självklart fler arter som det säkerligen kommer ges chans på under året. Nålfiskarna behöver jag dock förfina min teknik för. Har endast sandstubb av stubbarna så där finns säkert chans att ta ytterligare någon.

2 kommentarer:

  1. Bra mål, det ska inte vara så svårt, hör av dig om du behöver tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hasse. Jag kommer säkert höra av mig. :)

      Radera