fredag 26 juli 2024

En trio predatorer...

...men den viktigaste saknades. Så kan man summera årets hittills härligaste fiskedag.


Dagen startade med uppstigning 03.00 och lite snabbt ordnande av mackor och kaffe. Sedan klev jag och svärfar in i bilen med båten på släp. Vi åkte mot Glafsfjorden och målsättningen för min del var att försöka få en drömart, asp. På färden mot vattnet hann vi se tre rävar och två älgar, fantastiskt bara i sig. Ute på vattnet började det nappa tämligen omgående med ett flertal abborrar.



För egen del nappade det bäst på popper under morgonen


Att fiska efter en art som man aldrig har varit i kontakt med innebär en utmaning. Av det jag har kunnat läsa mig till så är aspen en aggressiv predator och därav testades en mängd beten. Efter att ha spinnfiskat någon timme så valde vi att testa en stunds trolling med mindre wobblers på. Detta gav resultat i form av en gös, den första jag har fått på ett antal år.



Gös tagen på wobbler


Efter att ha kört en stund valde vi att stanna och spinnfiska ånyo. Jag såg ett större plask längs vegetationen och slängde dit en popper. Strax därpå small det och en gädda avslöjade sig.




Gädda som aggressivt tog på popper


Vid det här laget var modet gott. Det nappade bra och nu saknades bara målarten. Kort därpå var det dags för en rejäl dos kaffe.




Kokkaffe på sjön - gudagott

Jag brukar till min sjuåriga son säga att tålamod är fiskarens bäste vän, men kaffe är den näst bäste vännen. Timmarna rullade sedan snabbt på. Vi testade ett flertal platser och fick oftast en eller flera abborrar. Under en trollingvända klev något större på men den missade vi. Vi åkte till ett inlopp och fick se extrema mängder mindre fisk, sannolikt benlöja. Bland dem jagade en eller flera större predatorer vilka ofta var uppe i ytan. Utan att kunna säkerställa identiteten så blev vi rätt säkra på att det var öring då den på typiskt öringmanér vägrade att röra våra beten. Efter drygt 12 timmar ute på sjön gav vi upp. Ingen asp denna gång. Återstår att se när man hinner med ett nytt försök och arttorkan fortgår.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar