tisdag 6 juni 2023

Högt och lågt

Har passat på att fiska denna långledighet. I lördags blev det ett kort spontantfiske då vi (familjen), oaksamt nog, besökte Jubileumsparken där det firas att Göteborg har fyllt 400 år. Jag insåg mitt misstag för sent men på plats var Sportfiskarna så vi passade på att spontanfiska lite från bryggan med lånat pimpelspö agnat med maggot. Jag hann tappa en mört och dra upp en svartmunnad smörbult under det korta passet.


Tidigt på söndagen klev jag upp, bryggde kaffe och gav mig iväg till skärgården för mete. Fullständigt underbar morgon! Kaffet smakade ljuvligt och vindarna var klart trivsamma.




För ganska exakt ett år sedan gjorde jag samma sak. Den morgonen var näbbgäddorna på hugget ständigt. Denna söndag var det mer stiltje på aktiviteten. Visst enstaka kontakt med näbbgädda uppstod men det dröjde mellan gångerna. Jag fick en mindre torsk som snabbt åkte tillbaka. Senare, samma dag, var det planerat ett Lisebergsbesök så det här passet kom verkligen till nytta. Ungefär samtidigt som det var dags att packa ihop såg jag att det var fisk på mitt bete. Jag lät den attackera ett gäng gånger och spände sedan upp linan, fisk krokad! Näbbgäddor är rätt så starka och det var en skön känsla att äntligen känna fisk (torsken var som att veva in tång). Näbbgäddan kom upp och satt perfekt krokad med cirkelkroken. Jag valde att ta med fisken hem och använda som agn till det fiske som var planerat härnäst.




Igår, måndag, var det bestämt att jag skulle ta med min sexåring på fiske för att försöka ta något nytt fiskemärke. Förhoppningen var att kunna ta en berggylta eller blågylta, alternativt näbbgädda eller makrill. Vi åkte därför norrut upp i Bohuslän. Väl på plats började det nappa frekvent, dock tyvärr bara stensnultror. Tyvärr var det svårare än jag hade hoppats för min son att få in det där med mothugg och i brist på gyltor tröttnade han snabbt på att inte kroka fisk. Jag tog över en kort stund och fick på en fin torsk som drog bra i den lätta utrustningen. Efter ett snabbt foto åkte torsken tillbaka.




Jag ändrade om till mete med flöte med förhoppning om att det skulle nappa. Sonen fick sitta och spela på surfplattan för att göra mitt liv uthärdligt. Tyvärr hände det ingenting. Några som fiskade en bit bort fick upp en näbbgädda såg jag men för vår del inte en kontakt. Till slut började det tjatas intensivt om minigolf och jag gav med mig. Förhoppningen om att lösa ett nytt fiskemärke sket sig.


Sexåring som fiskesällskap, en utmaning.

6 kommentarer:

  1. Visst är torsken en vacker fisk? Särskilt den kopparbruna krabbtorsken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Torsken är otroligt vacker, och väldigt stark, de få gångerna man kommer i kontakt med fisk som är längre än ca. 10 cm.

      Radera
  2. Det är hoppingivande att det nu kryllar av småtorsk i Lysekil med omnejd. Om några år kanske femkilos och större är vanliga. Igen...

    SvaraRadera
  3. Apropå torsk så kommer jag och Håkan, om vra planer håller, att vara i Skalhamn 25/8-2/9. Finns intresse för ett sammanstrålande så hör av dig. 070-531 0003.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt, och tack för inbjudan! Vi väntar tillökning i juli så återstår att se hur lätt det är att komma iväg, men ska försöka!

      Radera