söndag 26 juni 2022

Lite blandat fiske

Det har i sedvanlig ordning fiskats mindre än vad man vill så här års men några pass har gjorts. Som den trogne läsaren redan känner till så fiskar jag ibland med min femårige son och Sportfiskarnas fiskemärken har verkligen varit en bra motivationsfaktor för honom. Senast lyckades han få en braxen och med senaste Svenskt Fiske avslöjades löja som nytt fiskemärke. Benlöja har han redan fått ett gäng så den beställdes omgående. Så här ser skölden ut för närvarande:


Igår gav vi oss ut i (i mitt tycke vedervärdiga) hettan och gjorde ett försök efter nästa art, id. Det nappade ganska hyfsat under drygt en timme som fisket höll. Tyvärr var det bara mört även om vissa var ganska stadiga bitar. Det blir fler försök.




Idag passade jag på att dra ut på en egen tur, även den inom relativt närområde. Jag tog en cykeltur till Göta älv där regnet piskade ner under slutdelen av färden. Efter det följde stekande sol och det nappade hyfsat. Både svart smörbult och svartmunnad smörbult kom upp. De senare verkar i alla fall inte konkurrera ut den naturligt förekommande svarta smörbulten.





7 kommentarer:

  1. Om ni ska ha id och asp för den delen med så rekommenderar jag Lilla bommens hamn. Finns en fiskeförbudsskylt där men den är bara fake och uppsatt av någon grinig vegan eller båtägare.

    SvaraRadera
  2. Bortsett från sarven så matchar jag grabbens sköld men å andra sidan så har jag fångat (ett gäng) id i skapligt format. En av den klippte en 18 grams Hi-Lo i färgen BGL...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Id är intressant. Kan ibland agera som en predator och ta diverse icke-naturliga beten. Själv har jag aldrig fått någon större id (runt halvkilot som störst). En större står högt på önskelistan.

      Radera
    2. Stor id (kilot och uppåt) är, åtminstone vid kusten, definitivt en rovfisk.

      Radera
  3. Har också en femåring som verkligen uppskattat fiskemärkena, det här med att få samla uppskattas ju av de flesta. Hon lyckades få sutare som sin första art, inte riktigt det jag förväntade mig haha. Så det är kul att Sportfiskarna har dessa och att folk (som du här) visar upp dem med så fler tänker på att de finns

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Roligt med sutare som första fångst. Den är inte helt lätt. Jag känner till ett vatten med ofantliga mängder småsutare men där råder dessvärre numera fiskeförbud, vilket det inte gjorde då jag fick kännedom om vattnet. Man hoppas ju att samlandet av dessa märken ska lägga en god grund för ett fortsatt gemensamt intresse framöver. :)

      Radera