söndag 4 juli 2021

Art 60!

Igår morse var det tidig uppstigning, brygga kaffe och möta upp min kusin. Sedan satte vi oss och körde på behagligt lågtrafikerade vägar ner till Varberg. En tur med M/S Clipper stod på schemat. Väl på plats mötte vi upp min morbror. Förväntningarna var höga, vädret nästan perfekt. Efter cirka 1.5 timmes båtfärd var det dags att börja fiska. På första stoppet kom det upp en hel del gråsej men inget stort. Det drogs även en del makrill. Efter 3-4 stopp hade vi bara fått gråsej och makrill. För egen del var jag mest på jakt efter min antagonist fjärsingen så höll botten hela tiden. På vissa platser var strömmen ganska besvärlig så bytte till 300g-pirk. Efter ytterligare något stopp har min kusin ett bättre hugg. Upp kommer efter en stund en pigghaj där ytterligare en följde med upp och sedan vände. På samma stopp får jag ett bättre hugg. Efter en stund visar det sig vara ett torskdubbelhugg. Vi gör ytterligare något stopp och jag får ett nytt tyngre hugg. Nu kommer tydliga skakningar från fisken och min morbror hävdar bestämt att det är pigghaj. Väl uppe vid båten får jag konstatera att det är pigghaj. Den är fint krokad i mun och jag klarar att hålla den vid ytan utan att den trasslar in sig i lina tills vi lyfter den. Snabb avkrokning, snabb fotografering och sedan kunde hajen återutsättas och simma ned mot djupet igen. Fantastisk fångst! Vrålade mig hes av glädje över att ha fångar art nummer 60, dessutom en haj!

Överlag var det en mycket lyckad tur. Såvitt jag vet fångades ytterligare en pigghaj under turen. Inte en fjärsing i sikte för någon. Mycket gråsej och mycket spirr (mindre makrill). På slutet fick vi lite vitling också och någon knot.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar