söndag 23 oktober 2016

Vallgravsfiske

Jag gav mig ut under förmiddagen för att stilla mitt fiskebegär eller som jag själv benämnde det för sambon, mitt non-fishing-syndrome. Dagens fiskepass förlades till vallgraven i centrala Göteborg. Även om jag har läst rapporter om dåligt abborrfiske så ville jag som sagt mest stilla fiskebegäret. Och kanske kunde man ändå lura någon gädda eller annan bonusfångst?





Väl på plats så insåg jag att vattennivån var rejält låg. Planen var att köra jiggfiske och jag har ganska gott om jiggar men däremot inte så många av mindre storlek eller lätta skallar till dem. Efter lite trixande och byten så skar jag av en del av en vit Lunker City-jigg och satte på en 11g-skalle.





Jag traskade från Grönsakstorget och fiskade av längs vägen ända bort till Göteborgs Energi. Under vägen hade jag inte en enda känning av fisk. Vädret växlade mellan uppehåll och regn men med rätt kläder ställer det inte till några problem. Ungefär vid Feskekôrka mötte jag en äldre herre som hade fiskat vid Tyska kyrkan med dropshot. Han och hans kompanjon hade inte heller haft några framgångar. Vi snackade en stund och enligt den äldre herren har abborrfisket i centrala Göteborg försämrats påtagligt sedan 90-talet. En tid som jag själv inte kan relatera till vad gäller vallgravsfisket. Hur som helst, alltid kul att snacka lite och andra fiskare brukar alltid vara trevliga att konversera med. Inga framgångar idag fångstmässigt men skönt att ha fått komma ut och lindra fiskesuget en aning. Även om dagens pass var trevligt så insåg jag också att vad gäller spinnfisket så föredrar jag helt klart en lugn stillsam plats vid havet framför centrala stan. En intressant notering gjorde jag. Enligt svärfar så nappar abborren betydligt bättre då lufttrycket är 1000 hPa eller högre. Idag uppmättes det till 1019 enligt Klart.se-appen men det gjorde ingen skillnad. Inte för att jag därmed omgående förkastar svärfars teori men idag höll den inte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar