lördag 4 september 2021

Art 63 och 64! Antagonisten är besegrad!

Tidigt imorse ringde klockan. Jag mötte upp min fiskekamrat i Kungälv och vi fortsatte upp mot Tjörn. Väl där mötte vi upp min kompis kompis som var vår ciceron för dagen. Under försnacket som hade pågått under veckan pratades det om stora mängder av fjärsing som kommit upp som oönskade bifångster i området. Målet var förstås för undertecknad att äntligen besegra antagonisten.

Fisket började trögt med några makrillar upp från botten vid 14 meter. Min kompis fick en liten fjärsing. Nästa art upp var en sandskädda vilken jag fick. Det var dock ganska trögt. Vår guide för dagen menade på att "så här segt brukar det aldrig vara". Illavarslande ord. När det börjar närma sig tid för att lämna positionen vevar jag upp för att kolla så att jag har bete kvar på kroken. Det hugger på vägen upp och jag räknar så klart med att det är en makrill. Milda makter! Det är en fjärsing! ÄNTLIGEN!!!!!



Den fångsten satt ofantligt skönt! Efter otaliga försök kunde jag äntligen bocka av art 63, fjärsing. Nu satte vi kurs längre ut och fiskade på mellan 30-60 meter djupt. På vissa ställen var det sanslösa mängder makrill som inte ens lät våra metetackel komma ner. Vår guide var nöjd för det för han ville ha makrill till hummertinorna så vi hivade upp makrill. Vi bytte positioner ett par gånger. Upp kom torsk, gråsej och glyskolja (förutom abnorma mängder makrill). Strömmarna var emellanåt ganska jobbiga men vi lyckades hyfsat väl hålla botten. Vid en position fick min kompis ett dubbelhugg med pigghaj och knot. Ytterligare ett tag senare och några positionsskiften så fick min kompis en långa. För honom är långa ingen sensationell fångst men för undertecknad skulle den sannerligen sitta fint. Vi körde tillbaka och drev över samma område igen. Jag fick hugg och det var ganska tungt. Långa! Gött! Art 64 var nu säkrad. Kort därefter fick jag en långa till, något längre, även om ingen av långorna var uppseendeväckande storleksmässigt. Förutom nämnda arter fick min kompis även upp en blågylta. Sammantaget ett riktigt roligt och fantastiskt lyckat pass på Skagerrak.




2 kommentarer:

  1. Jag ska inte säga "vad var det jag sade" så jag säger grattis! Fast nu sprack ju en av bloggens bärande intriger...

    SvaraRadera
  2. Tack! Frukta ej, det finns redan en ny värdig kombatant. 50-klubben genererar automatiskt en ny antagonist. Jag misstänkte att det skulle bli harr eller tånglake och mycket riktigt, tånglake blev det. Det är också en art som jag har haft svårt att lyckas med och lämpligt nog kan man fiska efter den året runt.

    SvaraRadera