lördag 18 september 2021

Norstackeltankar

Nors är en av de arter jag har tänkt ska ta mig närmre målet 70 arter i Sverige. Jag pratade nyss med min svärfar som hade hittat suspekta stim i sin hemmasjö, det vill säga stim som går pelagiskt på ca. 15 meter över 25 meters djup. Det låter oerhört intressant!

Planen är att ta nors genom båtpimpel. Det förutsätter givetvis att ha lite flyt med vindarna då vi åker upp men det gäller även att vara förberedd vad gäller utrustning och tackel. Jag kommer köra med mitt LRF-/UL-spö, alternativt ett pimpelspö, samt UL-rulle laddad med 0.08-flätlina. Det bör vara lagom för att känna försiktiga hugg. Men tacklet? Jag grunnar för närvarande på vad som kan vara lämpligast. Nedan finns en bild med lite material som jag tänker mig att använda. Enbart en mormyska på några ynka gram lär inte funka, däremot funderar jag på att hänga på en sådan någon decimeter under en tyngd. Pimpelpirken nederst till vänster beställdes enbart för att användas till det här fisket men det känns vanskligt då den är aningen lätt. Jag minns inte vad pirken i mitten kan väga men den är troligen omkring 50-60 gram tung så den lär vara effektivare vad gäller att komma ned till rätt djup. Blinkpirken nederst till höger har inte använts på fyra år, därmed är det högst oklart huruvida den kommer blinka, vilket dock är sekundärt. Dess vikt gör att man kommer ned snabbare än vad pimpelpirken gör. Om blinkfunktionen nu funkar kan det möjligen vara en extra bonus kanske? Det lär bli så att jag gör i ordning samtliga alternativ att ha redo beroende på förutsättningar. Oavsett om det blir mormyska som hängs på under eller enbart en vanlig krok så ska den kryddas med maggot.




4 kommentarer:

  1. Hej! Det låter spännande! Det kan även vara Siklöja på lodet, och de verkar vara extremt svåra att få att nappa. Själv har jag bara lyckats få en enda Siklöja och den fick jag från isen när det dessutom vara mörkt. En microhäckla där krokarna var agnade med små maskbitar var det som gav resulutat (pelagiskt). De norsar jag har fångat, eller sett fångats har tagit vid botten på en vanlig vertikalpirk med garnkrok/maggot. Även detta på vintern. Jag har gjort massor av försök i pelagin på sommar/höst/vår efter både Siklöja och nors, men utan resultat. Men det går säkert. En vertikalpirk agnad med en liten mask eller maggot låter bra. Ev med en microhäckla ovanför. Och testa gärna lite mer bottennära efter norsen. På ca 12-18 meters djup, där man ser mycket fisk på lodet. Skitfiske!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen! Låter rimligt, som du säger, att även använda en mikrohäckla för att öka sannolikheten till hugg.

      Radera
  2. Själv skulle jag prova med rapalapirken försedd med en liten maggotagnad krok (eller myska) i en ca 20 cm tafs av nylon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag har tänkt på det där med tafs eller ej under pirk. Har nog ytterligare någon pirk jag kan göra redo.

      Radera