onsdag 8 september 2021

Nästa målsättning - 70 arter

Snudd på euforisk efter den senaste tidens framgångar i artfisket sätter jag ett nytt mål, att komma upp i 70 arter i svenska vatten. För närvarande har jag tagit 64 arter. Jag tror definitivt inte att jag når 70 i år men kanske under nästa år om man ligger i och dessutom har lite flyt på det. Några arter som jag tror kan vara möjliga på vägen dit:

Tånglake - Den nya antagonisten, passande nog. Jag har fiskat på tånglake ett fåtal gånger tidigare och samtliga har då skyggat eller vägrat ta betet. För andra verkar arten busenkel att ta. Fördelaktigt nog kan den fiskas året runt.

Nors - Att försöka fiska på lekande nors kommer jag inte göra om efter att ha stått som en idiot på bron i Lerum med en egenkomponerad häckla och fiskat på tusentals totalt ointresserade fiskar. Nej, det får bli båtpimpel och där har jag bäst chans i Värmland. Får hoppas på lite lugna vindar vid nästa visit i slutet av september. Om vintern bjuder på is kan man förstås försöka då med.

Havsabborre - Art som går att få året runt, vilket är positivt.

Vimma - Går att få inom dagstursavstånd, åtminstone en kort period per år. Det hade varit kul att besöka Älvkarleby någon gång men tror det blir svårt att hinna med/prioritera för närvarande.

Harr - Handlar om geografiskt avstånd, och tid förstås. Där vi försökte i somras känns aningen svårt. Skulle nog underlätta att ta sig längre norrut.

Skarpsill - En art som jag teoretiskt sett redan kan ha fått, utan att identifiera. Det är väl mikrohäcklefiske som gäller vilket är ganska trist i sig samt att man lär få kroka av ett antal vanliga sillar innan den sitter.

Vitlinglyra - Även detta är en art som jag teoretiskt sett redan kan ha fått, utan att identifiera. I detta fall är det mikrohäcklefiske, alternativt mete som gäller. Även här lär ett större antal vitlingar behöva avverkas innan rätt art eventuellt kan lösas.

Kolja - Gullmarn eller Öresund. Enligt vissa rapporter verkar den ha ökat i antal i Gullmarn vilket är positivt.

Nålfiskarna - Buntar ihop ett gäng arter då jag inte riktigt har koll på vilka av dem som är mer vanliga än andra. Jag saknar i alla fall samtliga nålfiskar på listan, vet vilket bete de tar på och har krokarna för att kunna fiska på dem. Gäller alltså "bara" att ta sig ut och fixa bete och sedan lokalisera fisken.

Gräskarp - En kusin till mig satte i gräskarpar i sin damm i år. Tydligen är det inte lämpligt att fiska dem under det första året då fisken påverkas väldigt negativt, men sedan ska det vara fritt fram. Så någon gång under nästa år blir det att försöka lösa denna häftiga art.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar