torsdag 30 september 2021

Abborremete!

Idag var det dags att meta abborre, något av det roligaste som finns. Vi började med att meta upp benlöja och mört.




Därefter var det dags att meta abborre. Det tog en ganska bra stund innan vi hittade dem. De stod djupare idag så därav var de första två timmarna sega då vi metade närmre bryggan. Jag har i år börjat meta med cirkelkrok och måste verkligen hylla den. Idag fick jag fem abborrar upp och samtliga satt fint krokade i läppen så att de kunde avkrokas och återutsättas enkelt. Dessa krokar har jag använt med framgång:




Dagens största abborre var en grann fisk som mätte 42 cm och vägde strax under kilot, 0.95 kg. 






5 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hej! Hur gör du med cirkelkroken, sätter du den "som vanligt" i läppen på betesfisken? Har använt cirkelkrok i flera år till laken med gott resultat, men då hair riggar jag betet då laken är så väldigt glupsk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena. Jag sätter cirkelkroken genom båda käkarna och då sitter den stadigt. Lite bökigt kan det vara i och med krokens böj men det går.

      Cirkelkrok låter alldeles ypperligt till lake. Jag har själv bara fått lake från båtpimpel, aldrig lyckats med metet. Jag skulle vilja hitta mindre cirkelkrokar att ha till kustmetet där ex. torsk ofta sväljer ganska snabbt med.

      Radera
    2. Ok, tack för svar! Ska nog prova till abborren jag med. Och till gös.

      Jag har mest använt owner mutu light precis som du, finns ju tyvärr inte så stort utbud. Har även testat de betydligt billigare från fladen, men de finns ju inte heller i små storlekar. Måste säga att även om jag i handen tycker man känner kvalitetsskillnaden mellan owner o fladen så har fladen hittills inte presterat sämre när jag gett dem chansen.

      Radera
    3. Gör det! De var ganska kinkiga senast. Petade länge på betesfisken innan de tog den ordentligt. Känns skönt med cirkelkrok då för med en vanlig blir det väldigt lätt en djup krokning.

      Intressant, visste inte att Fladen hade cirkelkrok. De är säkert helt okej till t.ex. abborre men jag skulle nog inte våga lite på dem till starkare fisk. Vet inte men jag kanske får för mig att göra fler satsningar efter ål nästa sommar (i vatten där det är tillåtet så klart). Då hade jag inte vågat lita på annat än etablerade kvalitetsmärken som Owner. Tappade mitt livs ål för några år sedan på grund av en Kamasan-krok med för tunt gods.

      Radera