tisdag 21 september 2021

Ny artsatsning

Begav mig tidigt imorse ned till Bua. De flesta associerar nog det med havsabborre och det var mycket riktigt målarten för dagen. En rejäl termosmugg laddad med kolsvart kaffe förtärdes under färden ner. Jag har aldrig tidigare fiskat i närheten av varmvattenutsläppet vid Ringhals. Väl på plats började jag vandra mot området där fiske är tillåtet. Såg, föga oväntat, en tjuvfiskare som stod på det område där fiske är förbjudet. Inte ens en analfabet kan undgå att notera det budskapet. 

Morgontimmarna bjöd på fantastiskt fina förutsättningar men omkring 9-9.30 tilltog vinden ordentligt. Jag hade 2 fiskkontakter men misstänker att det var öring då det bara var "pet". Med tanke på att prognosen lovade regn gav jag upp runt 10.30. Får väl bli ett nytt försök så småningom.

5 kommentarer:

  1. Det är intressant att följa dina övningar (och litet mer spännande när målarten är havsabborre än vad det är när du siktar på nors). Vad kör du med för utrustning och beten för havsabborren? Samma som för havsöring? Ocg du har väl koll på Henry Gilbey´s blogg?

    SvaraRadera
  2. Tack Herman! Det är också betydligt roligare att skriva när man får respons på inläggen.

    Jag körde med mitt kustspö på 14", en haspelrulle i 2500-storlek med flätlina (minns faktiskt inte fabrikat nu) på 0.12. Initialt testade jag ett bete som jag aldrig tidigare testat, 3D line-thru sandeel från Savage Gear. En genomlöparimitation av tobis. Jag har ett tag tänkt på att pröva genomlöpardrag och som jag minns det fick det här betet följa med i någon beställning för att uppnå fraktfritt, haha. Hur som haver var tobisimitationen finfin att kasta med då man kom långt. Det medföljde både enkel- och trekrok. Jag valde det förstnämnda för att underlätta återutsättning av eventuell olovlig öring. Prövade även med ett skeddrag (Toby-liknande) med en upphängarfluga. Kastlängden var inte riktigt lika lång och jag fick mer eller mindre rensa krokarna från växter/alger efter varje kast. Så sammantaget, ja, jag kör med samma utrustning och beten som till havsöring. Har fått för mig att havsabborren är rätt glupsk och sannolikt hugger rejält när den väl tar. Men det är å andra sidan bara en gissning.

    Har inte koll på Henrys blogg men ska kolla upp!

    SvaraRadera
  3. https://www.henry-gilbey.com/blog1

    SvaraRadera
  4. Jag nötte många gånger där innan jag provade på natten då fick jag den på typ andra försöket! Självklart utanför förbudsområdet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska se om jag kan köra ett pass i mörkret framöver. :)

      Radera