måndag 12 december 2016

Intresserad av ål?

Då har jag litteraturtipset för dig, Ål - från Sargasso till gillesbord.





Det här är en antologi med Inge Gärsgård som redaktör. Jag har inte läst hela boken ännu men finner kapitlen mycket spännande och läsvärda. Boken är utgiven 1985 så givetvis har en del hänt sedan dess men den tar med läsaren på en mycket intressant historisk tillbakablick på ålens betydelse i både Sverige och världen. Kapitlet om ålen som sportfisk är skrivet Arne Broman vilket är en herre jag ska försöka bekanta mig mer med framgent. För mig är ålen en mystisk fisk där fortfarande mycket verkar vara okänt. Jag fann boken på antikvariatet (se föregående inlägg om litteraturtips) och kunde inte hålla mig från att köpa den. Här är bokens innehåll:






Blir riktigt sugen på att planera in något ålpass till sommaren (givetvis catch & release och givetvis i vatten där ålfiske fortfarande är tillåtet på grund av vandringshinder). Det råkar nämligen finnas gott om sådana vatten i mina hemtrakter. Om du blir intresserad av boken så finns den på Bokbörsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar